-نام پدر و مادر حضرت مريم چيست؟

(41955)
-پيامبري كه پدر داشت امّا مادر نداشت , چه كسي بود؟

(16924)
-در هنگام فاتحه خواندن حتماً بايد دعاي اللّهم اغفر للمؤمنين و المؤمنات و المسلمين و المسلمات را بگويند و بعد سوره حمد و توحيد را بخوانندّ آيا در غير اين صورت فاتحه خواندن درست نيست؟

(13945)
-خوش صداترين پيامبر چه نام داشته است؟

(7996)
-چرا خداوند به ابراهيم((عليه السلام)) لقب خليل الله را عطا كرد؟
(2955)
-بعضي مي گويند: حضرت ابراهيم در روز سيزده بدر كه مردم به بيرون شهر رفته بودند, بت هارا شكست و مي گويند: درست نيست در اين روز به بيرون شهر برويم ; آيا اين گفته درست است ؟

(2870)
-چرا نام پيامبر قوم لوط، لوط بوده ، مگر نه اين كه نام انبياي الهي با مسمي بوده و كامل و زيبا؟توضيح دهيد معنا و مفهوم لوط چيست؟

(2449)
-چرا حضرت داوود با اين كه از پيامبران اولوالعزم نبود، داراي كتاب زبور بوده است؟

(2211)
-سبطيان و قبطيان كيستند؟

(1697)
-علت حرام و گناه بودن غيبت چيست؟ چرا دين اسلام بر اين موضوع حساس ميباشد و به شدت از آن نهي ميكند؟

(1660)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)
-جدا نمودن آيين مقدس اسلام از سنتهاي باطل چگونه است؟
(0)
-آيين كامل چه آييني است؟ و چرا بعضي اديان نسبت به بعضي ديگر كاملترند؟
(0)
-آيا كساني كه به وجود آييني به نام اسلام پي برده اند ولي به آن معتقد نمي باشند، مستحق كيفرند؟
(0)
-مفهوم آزادي در اسلام چيست(0)
-اخباريين چه كساني اند؟
(0)
-1ـ چرا بين اديان الهي تفاوت وجوددارد درحالي كه خداوند تمام احكام را بر پيامبران نازل فرموده اند پس چرا تفاوت در نماز و روزه و ساير احكام وجود دارد؟(0)
-1ـ چرا به پيروان اديان الهي كافر مي گويند در حاليكه آنها نيز پيرو دين خداوند هستند ؟(0)
-2- چرا بعضي مردم مسيحي هستند ؟ با اين كه بيشتر جمعيت دنيا رامسلمانان تشكيل مي دهند ؟(0)
-آيا مسيحيان و يهوديان و ..... به بهشت مي ورند.؟ ( به نظر من اين با منطق جور در نمي آيد كه در اديان ديگر كسي مذهبي شناخته مي شود و به خاطر خدا كار نيك مي كند و به جهنم برود به خاطر اينكه دينش اسلام نبود )(0)
-پـيـغـمبر اسلام مي گويد : به آييني مبعوث شده ام كه عمل به آن براي همه سهل و آسان است اگر آسان بودن شريعت و آيين خوب است پس چرا در اقوام و مذاهب پيشين نبوده ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:28538 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:21

آيا دريافت وحي نشانه برتري پيامبران اولوالعزم بر ائمه اطهار(ع) است؟
صرف دريافت وحي نشانه برتري نيست. در اين زمينه كه آيا ائمه(ع) به طور كلي بر همه پيامبران برتري دارند، به طور قطع نمي توان اظهار نظر كرد. مقام حضرت علي(ع) افضل از ديگر انبيا غير از حضرت خاتم المرسلين مي باشد. دررابطه با دليل اين مسأله ابتدا بايد توجه داشته باشيد كه نوعا در مسائل مختلف سه گونه استدلال وجود دارد: عقلي، نقلي و حسي. 1- دلايل عقلي در رابطه با امور كلي مي باشند و درچنين موردي كه مقايسه دو امر جزئي است نبايد در جست و جوي آن بود. زيرا خارج از قلمرو براهين عقلي است. 2- دليل حسي نيز وجود ندارد زيرا؛ اولا، ما نظاره گر تمام اعمال و حركات آنها نيستيم تا بامقايسه شهودي از طريق كنش آنها حكم به برتري يكي بر ديگري نماييم. ثانياً، اصلا فضايل و مقامات تجربه پذير نيستند مگر آن كه خواصي از طريق تجربه باطني حقايقي را دريافت دارند. 3- تنها مي ماند دليل نقلي. اين گونه ادله نيز چند دسته اند: روايات خاص و صريح، روايات صريح و عام و روايات غيرصريح. الف) دسته اول رواياتي است كه به صراحت بر فضيلت اميرالمؤمنين(ع) بر پيامبران(ع) دلالت دارد. مانند احتجاج خود آن حضرت - كه در احتجاج طبرسي آمده است - نسبت به برتري خود بر حضرت ابراهيم(ع) فرمودند: من از ابراهيم(ع) برتر مي باشم. زيرا وقتي خداوند از قيامت و برانگيخته شدن مردگان با وي سخن گفت از خداوند درخواست نمود كه چگونگي آن را به وي بنماياند. خطاب آمد: {H{/Bأَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ {w11-14w}{I2:260I}/}؟H} جواب داد: {H{/Bلِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي {w19-20w}{I2:260I}/}H}. ولي من در مرتبه اي از يقين هستم كه: {Hلو كشف الغطاء ما ازددت يقيناH}؛ {Mاگر همه پرده هاي غيب كنار رود اندكي بر يقينم افزوده نگرددM}. زيرا آن را اندك كاستي نيست تا بدين وسيله جبران گردد. ب ) روايات عام آنهايند كه فضيلت اميرالمؤمنين(ع) بر ديگر انبيا را به طور عام و مطلق دلالت دارند بدون آن كه در آنها نام شخصي ذكر شده باشد. از جمله در جلد 11 بحارالانوار (ص 139 ب 2 ح 6) آمده است: {Hقال رسول الله (ص): ان الله فضل انبيائه المرسلين علي ملائكه المقربين و فضلني علي جميع النبيين والمرسلين والفضل بعدي لك يا علي و للملائكه من بعدك H}. اين مضمون در جلد 26 ص 335 نيز آمده است. ج ) دسته سوم رواياتي است كه لفظا و صراحتا فضيلت بر برتري حكم نمي رانند. بلكه برتري پنج تن از ديگر مخلوقات از آنها استنباط و كشف مي شود. از جمله: 1- احاديثي كه نشان مي دهد حضرت آدم (ع) نور پنج تن را درعرش الهي مشاهده كرد. 2- احاديثي كه پيرامون توسل انبياي گذشته به اهل بيت وجود دارد. 3- حديث قدسي مرسله اي كه در آن خداوند به پيامبر (ص) فرموده است: «اگر تو نبودي جهان را نمي آفريدم و اگر علي نبود تو را نمي آفريدم و اگر فاطمه نبود هيچ يك را».

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.